Härlig svampdag!

post

Foto: Annika Broman

Började dagen med att sköta om min trädgård, ansa rabatter och klippa gräs. Var sedan bara tvungen att ta en snabbtur i skogen med min hund Grappa, älskar soligt höstväder. Plockade mycket aspsoppar, några trattkantareller och ett par pyttesmå fårtickor. Letade efter Karl Johan utan någon större tur. En stekpanna full av blandsvamp blev skörden. Rensade dem redan i skogen (brukar jag alltid göra) och väl hemma skar dem i  bitar innan jag fräste dem med lite smör i pannan. De får bli lunch imorgon. Här kommer dagens recept till morgondagens lunch.
Crèpes med blandsvamp är så otroligt gott!
3 dl smörstekt blandsvamp
1,5 dl grädde
1 msk soja
salt och peppar
4 tunna pannkakor gärna av rågmjöl (utan  socker, jag brukar inte ha det men jag vet att min svärmor och man sockrar pannkakssmeten)

Gör gärna så här:
Sätt ugnen på 200 grader
Lägg svampen i en kastrull tillsammans med grädden och sojan. Rör samman och låt sjuda tills det tjocknar, smaka av med salt och peppar, red ev med lite majsena.. Rulla in fyllningen i pannkakorna och lägg i en smord ugnsfast form. Strö över lite parmesan och gratinera i 10 minuter i ugn. Servera med god sallad.//Alexandra

KAJSAS KOMMENTAR
Härligt med en långpromenad i skogen – och vilken bonus att det blev tillräckligt stor svampskörd, så att det kunde bli en lyxlunch!

För den som följer en lågkolhydratsdiet kan det här vara en bra lunch. Men om du vill få en behaglig mättnadskänsla och komplettera med protein och fibrer tycker jag att det vore bättre att lägga till lite kycklingfilé, lite bönor och olivolja i salladen. För att få en bra fettkvalitet bör du dra ner på grädde och smör, som innehåller mättat fett som inte är särskilt bra för kolesterolet.

Den här lunchen har hög energidensitet, d v s innehåller mycket kalorier på en liten portion. För den som vill gå ner i vikt är det bättre att välja mat med mycket volym i förhållande till kaloriinnehållet. Då kan man äta sig mätt och ändå inte få i sig för mycket kalorier.

@twitter