Finns det någon Quick fix?

post

Om ni har läst mitt reportage om min träningsresa till Kenya i Göteborgsposten den 12/9 så vet ni att jag pratar om just en quick fix för att förändra sitt liv, sin hälsa och sin vikt. Kajsa hävdar bestämt att det inte finns någon, utan att man måste bestämma sig för att satsa långsiktigt på förändringen. Klart det är så, men problemet, utifrån mitt perspektiv, är att alla människor inte är övertygade i hjärtat med en naturlig vilja att bara göra rätt. Många av oss prioriterar bort viktiga saker, ibland mat, ofta träning, eller så bara nonchalerar vi hälsan. “jag tar tag i det sen”, ” det ordnar sig”. Känner ni igen Er?
För oss slarvers så är lösningen inte så enkel och konkret. Vi vet hur man lever, men lever vi som vi bör?

Själv började jag trycka på min knapp i vintras för att börja göra en förändring och sedan dess har jag behövt trycka på den knappen igen och igen. Lyckas jag? Ja, det får vi väl se. Det viktiga är att fortsätta trycka, jag vet att jag är duktig på att sluta leva nyttigt, men jag har nu blivit duktigare på att börja igen. Hemligheten är att börja ofta. Jag lever inte nyttigt 7 dagar i veckan, men satsar på att göra det åtminstone 5. Det är en bra början som jag kan leva med.

Jag skall springa Göteborgsvarvet nästa år och har lovat mig själv att bli av med 10 kg innan dess. Läs Kajsas tips för att börja just din förändring. Kanske kan hon lyckas trycka på just din start knapp!

Lycka till och simma lugnt! //Alexandra

KAJSA TIPSAR
Finns det någon Quick fix?
De flesta vet att svaret på den frågan är NEJ. Oavsett om det gäller att bygga muskler, gå ner i vikt eller något annat som har med livsstilsförändringar att göra, så krävs det envishet, långsiktighet och hårt jobb för att få de resultat man vill ha.

Tänk också igenom:
1. Är det realistiskt? är det JAG som vill det här? vad motiverar mig?
2. Vad krävs för att nå dit? Vilka resurser behöver jag, och vad behöver jag göra för att nå målet?

Lagom utmanande och lite kittlande mål peppar och stärker oss, och gör att vi når nya höjder.
Var och en måste sätta sina mål utifrån sina egna förutsättningar och vilka förändringar de vill göra.
Att springa lopp är ett bra sätt att sätta upp långsiktiga mål vad gäller träningen. Du vet oftast långt i förväg hur långt du ska springa och vilket datum. Sätt upp ett realistiskt men utmanande mål, och tänk igenom vad du behöver göra för att nå dit. Jag tror på att ta en sak i taget och inte göra allt för stora förändringar på en gång. Det gäller att etablera nya vanor och bygga upp en ny livsstil, och det är viktigt att inte ha för bråttom.

Det finns, som sagt, ingen Quick fix.

@twitter